back

Інформаційне повідомлення про проведення  публічного обговорення проєкту рішення Менської міської ради «Про затвердження Плану формування спроможної мережі закладів освіти Менської міської територіальної громади  на 2024-2027 роки»

1. Ініціатор та організатор громадського обговорення –  Відділ освіти Менської міської ради.

2. Мета проведення громадського обговорення: врахування думки жителів Менської міської територіальної громади щодо зміни типу, перейменування, реорганізації закладів загальної середньої освіти з метою формування спроможної мережі закладів освіти на території громади.

3. Назва питання винесеного на обговорення: проєкт рішення Менської міської ради «Про затвердження Плану формування спроможної мережі закладів освіти Менської міської територіальної громади на 2024-2027 роки», розміщено на сайті Менської міської ради

4. Форма проведення громадського обговорення:

1) громадське обговорення (консультації з громадськістю) шляхом зустрічі з громадськістю -  01 березня 2024 року о 14-00 год. за адресою м.Мена, вул. Героїв АТО, 6, в приміщенні Менської міської ради (сесійна зала, ІІ поверх);

2) прийом пропозицій, зауважень, рекомендацій: до 15 березня 2024 року - у письмовій формі та/або електронною поштою із зазначенням особи та контактної інформації заявника за адресою: 15600, Чернігівська область, Корюківський район, м. Мена, вул. Героїв АТО, 6, каб.43-44 або надсилати на електронну пошту: osvitamena@cg.gov.ua

Анонімні пропозиції не реєструються і не розглядаються.

Пропозиції, розповсюджені через соціальні мережі, до уваги братися не будуть.

5. Відповідальні працівники для надання консультацій та роз’яснень: Лук’яненко Ірина Федорівна, начальник відділу освіти Менської міської ради (тел. 3-33-05, 095 1879636).

6. Строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення: звіт за результатами обговорення буде оприлюднено у формі інформаційного повідомлення на офіційному веб-сайті Менської міської ради у строки, передбачені чинним законодавством.

До участі в публічному обговоренні проєкту рішення міської ради  запрошуються мешканці Менської міської територіальної громади до 15 березня 2024 року.

Громадські обговорення провести із забезпеченням додаткових заходів, пов’язаних із режимом воєнного часу (у т.ч. щодо наявності укриттів у місці проведення обговорення).

Буде проведено реєстрацію учасників громадських обговорень на підставі паспорта громадянина України.

7. Опис проблеми:

З прийняттям та вступом в дію Закону України від 16.01.2020 № 463-IX «Про повну загальну середню освіту» з’явилось законодавче підґрунтя для реформування системи загальної середньої освіти, що має сприяти підвищенню якості освіти та освітньої діяльності, істотному зростанню інтелектуального та культурного потенціалу суспільства та особистості.

У зв’язку з цим виникла необхідність приведення до вимог чинного законодавства мережі закладів загальної середньої освіти Менської міської територіальної громади. У вищезазначених законах відсутні терміни «І ступінь», «І-II ступені», «І-III ступені» закладів освіти. Натомість статтею 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено типи закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні:

-        початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти;

-        гімназія, що забезпечує здобуття базової середньої освіти;

-        ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти.

Переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із новим чинним законодавством планувалось здійснити протягом п’яти років з дня набрання чинності Закону України «Про освіту» (до вересня 2022 року).

Проте, зважаючи на необхідність вдосконалення окремих положень законодавства, прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти», що набрав чинності 08.08.2021. Згідно внесених змін до законодавства продовжено перехідний період для трансформації, оптимізації мережі закладів освіти та строки впорядкування документів закладів загальної середньої освіти, а саме:

рекомендовано засновникам закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, до 01 вересня 2027 року привести установчі документи закладів освіти у відповідність із цим Законом, врахувавши строки набрання чинності окремими положеннями цього Закону.

Однак, обласним радам (з урахуванням пропозицій міських, сільських, селищних рад) до 01 вересня 2024 року необхідно затвердити плани формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, з урахуванням вимог цього Закону до ліцеїв, щодо безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього простору, демографічних показників розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, спроможності територіальних громад, профілізації старшої профільної школи і необхідності охоплення на відповідній території усіх профілів навчання, визначених законодавством, з метою гарантування і забезпечення права кожного учня на вибір відповідного профілю навчання.

Засновникам ліцеїв до 01 вересня 2027 року необхідно забезпечити з урахуванням вимог законодавства виконання затверджених такими радами планів, передбачених пунктом 52 цього розділу (тобто планів формування мережі закладів освіти), шляхом утворення та забезпечення ліцеїв належною матеріально-технічною базою, обладнанням, доступом до мережі Інтернет, відібрати на конкурсних засадах педагогічних працівників, провести конкурс відповідно до вимог цього Закону на посаду керівника закладу освіти та вжити інших необхідних дій, визначених відповідними планами та законодавством.

Тобто стосовно ліцеїв у засновника першочергове завдання — визначити своє бачення мережі ліцеїв у громаді з урахуванням вимог до таких закладів та розглянути шляхи запровадження змін.

Наразі актуальним є питання щодо зміни підходів до здобуття профільної освіти середньої освіти.

Проблемами нинішньої профільної школи є:

  • значна кількість шкіл, у яких по одному класу на паралелі 10-11-х класів, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти;
  • рішення про профіль навчання заклади освіти здебільшого ухвалюють, з огляду на забезпечення педагогічного навантаження вчителя, а не запитів учнів та їхніх батьків;
  • ігнорування потреб меншості в ухваленні рішення щодо профілю навчання;
  • нерозуміння батьками суті профільного навчання для подальшого життя дітей, а також те, що за бажанням можна й потрібно змінювати заклад, якщо він не відповідає бажаному профілю або якості послуг;
  • реалізація положень Закону України «Про повну загальну середню освіту» та Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» докорінно змінює ситуацію щодо організації профільної середньої освіти.

Відповідно до статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», статті 25 Закону України «Про освіту», статті 26, статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:

1. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).

2. Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.

3. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.

4. Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.

5. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

6. Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника.

Згідно з Конституцією України (ст. 143):

«Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції».

 

На території Менської міської територіальної громади наразі функціонує 11 закладів загальної середньої освіти та 2 філії, у яких навчається 2330 школярів:

 -  2 опорних заклади, 2 філії опорних закладів (1389 учнів);

 -  7 закладів загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів (792 учні);

 -  2 гімназії (149 учнів);

Головне у закладі освіти – це якість знань, рівень підготовки учнів, вміння набувати навиків спілкування в колективі однолітків, вчитися здобувати лідерські навики, мати можливість повноцінного розвитку своїх здібностей та творчої майстерності. Адже тільки у конкурентному учнівському середовищі у дітей є мотивація до кращих результатів у навчанні.

При цьому фактична наповнюваність ЗЗСО громади становить 43% від проєктної потужності.

Варто зазначити, що більше половини учнів 1304 (56%) від загальної кількості учнівського контингенту громади здобувають повну загальну середню освіту в 2-х опорних ЗЗСО громади.

Аналіз динаміки чисельності учнів у розрізі кожного ЗЗСО (форма ЗНЗ-1) свідчить про те, що за останні три роки зменшення контингенту учнів спостерігається у п’яти ЗЗСО (Киселівський, Макошинський, Покровський ЗЗСО І-ІІІ ступенів, Волосківська та Феськівська гімназії), що становить 45% від загальної кількості ЗЗСО громади. Найбільш суттєвого впливу зазнав контигент учнів Волосківської гімназії, що відповідно зменшився на 25%, Лісківської філії І-ІІ ступенів на 12%, Феськівської гімназії на 10%, Покровського ЗЗСО І-ІІІ ступенів на 8%, Макошинського ЗЗСО І-ІІІ ступенів на 6%.

Показник фактичної наповнюваності класів (ФНК) закладів загальної середньої освіти Менської міської територіальної громади  в 2023-2024 н.р. становить 14,7 учнів, при цьому розрахункова наповнюваність класів (РНК) становить 15,0 учнів.

Відповідно до частини третьої статті 103-2 Бюджетного кодексу України освітня субвенція розподіляється між відповідними бюджетами на основі формули, яка розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в сфері освіти, та затверджується Кабінетом Міністрів України і має враховувати, зокрема, такі параметри:

  1. кількість учнів закладів загальної середньої освіти у міській та сільській місцевості;
  2. розрахункову наповнюваність класів;
  3.  навчальні плани.

Фактична кількість ставок педагогічних працівників чи фактичний фонд оплати праці педагогічних працівників не враховується при розподілі освітньої субвенції між місцевими бюджетами.

Формування обсягів освітньої субвенції для бюджетів здійснено відповідно до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1088 «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами» (зі змінами).

Фактично коштами освітньої субвенції забезпечується оплата праці оптимальної чисельності вчителів при максимально ефективній мережі шкіл.

Варто зазначити, що у 2023-2024 н.р. три ЗЗСО громади, що складає 36,6%, від загальної кількості ЗЗСО (Менський ОЗЗСО І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка, Опорний заклад Менська гімназія, Макошинський ЗЗСО І-ІІІ ст. мають фактичну наповнюваність класів вищу від розрахункової (відповідно 23,7; 22,8; 15,7). Разом з тим упродовж останніх 3-х років фактична наповнюваність класів (ФНК) збільшувалася лише в Менському ОЗЗСО І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка (2020/2021 – 21,7; 2023-2024 – 23,7), а в Макошинському ЗЗСО І-ІІІ ст. відбувається поступове зменшення (ФНК) (2020/2021 – 16,7; 2023-2024 – 15,7).

Натомість в шести ЗЗСО громади, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти (Блистівський, Дягівський, Киселівський, Покровський, Синявський, Стольненський ЗЗСО І-ІІІ ступенів) фактична наповнюваність класів нижче розрахункової.

З 11 закладів загальної середньої освіти та 2-х філій, що працюють в громаді в 7 ЗЗСО та 2-х філіях фактична наповнюваність класів становить менше 10 учнів.

У громаді надають освітні послуги майже половина ЗЗСО (45,5%) із наповнюваністю менше 100 учнів (Киселівський, Покровський, Синявський ЗЗСО І-ІІІ ступенів, Волосківська та Феськівська гімназії).

Крім цього упродовж останніх 3-х років  збільшується кількість ЗЗСО в яких є класи з наповнюваністю від 5 до 10 учнів у класі, частка таких закладів освіти становить 82% від загальної кількості шкіл в громаді.

Середній показник фактичної наповнюваності 1-4 класів (ФНК) по громаді становить 13 учнів, при розрахунковому (РНК)  - 15 учнів. Лише 2  ЗЗСО (Менський ОЗЗСО І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка, Опорний заклад Менська гімназія) мають даний показник на рівні (22,4; 19,6) відповідно. В 7 ЗЗСО та 2-х філіях даний показник становить менше 10 учнів в класі.

Середній показник фактичної наповнюваності 10-11 класів (ФНК) по громаді становить 14,8 учнів, при розрахунковому (РНК)  - 15 учнів.

З 9-ти шкіл, що забезпечують здобуття дітьми повної загальної середньої освіти в 2023-2024 навчальному році, лише 2 ЗЗСО (Менський ОЗЗСО І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка, Опорний заклад Менська гімназія) мають даний показник на рівні (22,0; 22,5) відповідно, а чотири ЗЗСО І-ІІІ ступенів (Блистівський, Киселівський, Покровський, Синявський) менше 10 учнів на рівні (7,0; 7,0; 5,5; 7,5) відповідно.

Крім цього з 9-ти ЗЗСО, що забезпечують здобуття дітьми повної загальної середньої освіти в 2023-2024 навчальному році в семи ЗЗСО І-ІІІ ступенів (Блистівський, Дягівський, Киселівський, Покровський, Синявський, Стольненський, Макошинський) лише по одному класу в паралелі старшої школи, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти, а тому у дітей фактично немає можливості вибору профілю.

Проаналізувавши перспективну мережу закладів освіти Менської міської територіальної громади, демографічну ситуацію, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу, обсяг освітньої субвенції на 2024 рік та враховуючи вимоги чинного законодавства щодо можливості формування структурних підрозділів закладів загальної середньої освіти, виносимо на громадське обговорення  питання щодо затвердження деталізованого Плану формування спроможної мережі закладів освіти Менської міської територіальної громади на 2024-2027 роки.

23 лютого 2024
back